top of page

BCAA JSOU K NĚČEMU? NEBO MĚL KRASINSKÝ PRAVDU?

Aktualizováno: 1. 2. 2022

BCAA JSOU K NĚČEMU? NEBO MĚL KRASINSKÝ PRAVDU?


Pamatuju si to jako dnes, když jsem si pořídil s nejlepším kámošem BCAA v prášku s ananasovou příchutí a říkám mu - Nechci tím plýtvat a v tu ránu byli bcaa na zemi a polovina obsahu pryč.

V tu dobu jsem toho strašně litoval, jelikož jsem považoval bcaa za skvělý suplement.

Jelikož jediné co jsem o nich četl byli vždy informace na e-shopech = ne vždycky relevantní články ohledně suplementů, jelikož se vám ty bcaa snaží prodat, tak proč by je hanili, že ano.

Dneska bych to viděl diametrálně jinak a nejspíše je rovnou vyhodil celé.

Proč ale tomu tak je a co dnes vím a dříve jsem nevěděl?

A jsou tedy bcaa opravdu dobrým suplementem?

To se dozvíte v dnešním článku, nejdříve ale napíšu co to vlastně bcaa jsou.


POKUD SE NĚKOMU NECHCE ČÍST ČLÁNEK, TAK DOLE NALEZNETE VIDEO NA YOUTUBE!!!!


Co jsou bcaa?


BCAA je zkratka pro originální název branch chain amino acids neboli do češtiny aminokyseliny s rozvětveným řetězcem.

Ušetřím vás od vysvětlování co jsou to aminokyseliny a jen v jednoduchosti řeknu, že jsou to prakticky části bílkovin.

A pro naše tělo jsou esenciální a neesenciální = ty první si tělo neumí vyrobit samo a ty druhé umí.

A BCAA jsou jen tři z těchto aminokyselin (kterých je dohromady mnohem více) a jsou to leucin, izoleucin a valin. Tyto aminokyseliny jsou esenciální a to znamená, že si je naše tělo neumí vyrobit samo = musí je doplňovat externě = ideálně z potravy a ne doplňků stravy jako bcaa.

Prodávají se v různých poměrech, ale vždy je leucin v největším zastoupení.

Je to z toho důvodu, jelikož je údajně nejvíce “anabolický”.

Ale v konečném důsledku je jedno který poměr si koupíte, tedy pokud si i po přečtení tohoto článku, rozhodnete pro nákup BCAA.

BCAA koupíte i různých formách, ale převážně jako prášek nebo tablety.

Některé firmy je přidávají dokonce i do svých energy drinků.

Ideální doba braní bcaa by měla být kolem vašeho silového tréninku.


Benefity dle “studií”


Snad skoro v každém článku o bcaa se dozvíte jak moc super suplement to je.

A jaké proklamace většina těchto článků o bcaa tvrdí?

  • Nárůst svalové hmoty - dost často vidíme tento “fakt” jako výhodu suplementováním bcaa, ale nikdo už nenapíše, že dávkování které je na obalu rozhodně takový účinek mít nebude.

Většina prodejců musí na obal dát dávkování jen pár gramů - nulový účinek = prakticky si obarvíte a trochu ochutíte vodu.

Něco takového jsem zrovna nedávno tvrdil nové klientce a byla překvapená.

Aby měli bcaa nějaký dopad na svalovou hmotu, tak by člověk musel konzumovat několik desítek gramů denně a zároveň mít nedostatek bílkovin v potravě.

Jelikož odpovězte si sami, myslíte že 5g tří aminokyselin vám vybuduje svaly, když v pár jídlech s bílkovinami jich máte mnohem více a navíc všechny?

Už jen dle selského rozumu je toto naprostá kravina a nepotřebuje člověk ani studie.

Ale pokud si chcete denně dávat 50-100g bcaa aby měli nějaký účinek, tak si připravte celou výplatu na jeden doplněk, jelikož to se nedoplatíte.

  • Zlepšení regenerace - znovu pokud máte vyřešenou stravu, tak dávkování bcaa bude natolik zanedbatelné, že žádnou odezvu v tomto směru ani nepoznáte. A to i když si budete myslet, že jo ale z dost velké části to bude váš placebo dojem.

  • Energie - jeden z benefitů, který vážně funguje, ale není to žádný zázrak. Pokud jste zvyklí si před tréninkem dát šálek kávy, energy drink nebo nakopávač, tak bcaa ani nezaregistrujete. Pocit dodání energie nebo teda energie samotná je díky tomu, že bcaa dokáží transportovat glukózu z krve do svalů. Takže prakticky využije sacharidy z vašich jídel před tréninkem a pomůžem jim se dostat o něco rychleji do svalů.


I když vidíte skoro na každém rohu jak 100kg kulturista do sebe leje bcaa horem dolem, tak to neznamená, že je to dobrá věc.

Osobní názor na bcaa jakožto fitness trenéra

Po mých zkušenostech s tímto zázrakem, bych bcaa nikomu nedoporučil.

Už jen z toho důvodu, že prostě za svoje peníze nedostanete prakticky nic víc než-li ochucenou a obarvenou vodu s pidi benefitem, který ještě ani není jistý.

Když se v tomto případě budete soustředit na kvalitní bílkoviny z potravin, tak uděláte mnohem lépe.

Bcaa mají až moc velký hype na to kolik toho nabízí a například Kreatin vám pomůže mnohem více.

Byli by tu možnosti kde bych bcaa člověku doporučil, ale to je tak malé procento lidí, že to prakticky ani nestojí za řeč… no napíšu to.

  • kdyby jste neměli ve vaší dietě prakticky žádnou bílkovinu nebo jen minimální počet a vaším cílem by bylo nabrat svaly nebo zhubnout. V tomto případě by bcaa vážně fungovaly a prakticky by vás zacharánily od “rozpadnutí” se. Ale přiznejte si kdo by něco takového dělal? Tedy pokud by k tomu neměl nějaké důvody zdravotního rázu.

  • Druhá možnost kde bych to bral v potaz je možná příprava závodníka na závody v kulturistice, kdy daný člověk musí jít do takové diety, kdy i ten malý počet aminokyselin mu může pomoci ty svaly trochu chránit, ale zase je tu mnoho proměnných. Daný cvičenec by musel být naturální cvičenec a né člověk co užívá steroidy (jelikož pro takového člověka nemají vůbec význam). Ale hádejte kdo bcaa nejvíce propaguje? Lidi co užívají steroidy, jelikož to pro běžnou populaci vypadá, že daný člověk tomu rozumí, když má tak velké svaly a že tedy bcaa musí zákonitě fungovat. V realitě to fakt tak není.


Verdikt

BCAA jsou tedy jen předraženým ochucovačem vody a Krasinský pravdu měl!

Lidi neblbněte a nekupujte ihned první suplementy co vám doporučí nějaký e-shop. Ve většině případů jsou to jen vyhozené peníze. Zrovna u bcaa je to jen ochucená voda a tu si můžete ochutit i Bolerem za pár korun. Samozřejmě mi nemusíte věřit, protože vlastně co já vím, dělám to jen jednáct až dvanáct let a je to prakticky jen můj subjektivní názor, takže mě vlastně vůbec nemusíte poslouchat.

Bcaa jsou poměrně drahým suplementem a víte, že máte bcaa i ve vašem proteinovém prášku, který jste si určitě taky nakoupili?









166 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

コメント


bottom of page