top of page

15 mýtů, které vám brání v úspěšném hubnutí

Aktualizováno: 6. 1. 2022

15 mýtů o hubnutí


Je nový rok 2022 a s ním spousta nových předsevzetí. Jako jedno z častých je používáno hubnutí a tak jsem si řekl, že bych vám mohl napsat jeden z nejobsáhlejších článků na našem webu. Zkusím zde popsat všechny mýty, které kolem hubnutí kolují, ať už na internetu nebo vám je někdo řekl.



1. Kardio na lačno

Kardio na lačno je propagováno jako ultimátní způsob jak spalovat tuky.

Jelikož jste ještě nic nejedli tak váš tuk je při kardiu dle tohoto tvrzení v jednom ohni. Protože nemáte jídlo tak nepálíte přijaté kalorie, ale pálíte přímo zásobní tuk.

Ehm toto je mýtus a navíc kardiem na lačno se ochuzujete o výkon, který po jídle bude rozhodně lepší. Jen díky tomuto faktoru je prostě lepší se najíst a podat tak lepší výkon a spálit o něco více kalorií.

Další věc, co zde bude stát za zmínění, je ta, že díky tomu, že budete najezení tak dokážete lépe držet svalovou hmotu - takže pokud vám jde o udržení nebo budování svalové hmoty i v dietě tak radši dělejte kardio po jídle.


2. HIIT kardio je řešení


HIIT kardio se postupně stává populárnějším a populárnějším hlavně díky influencerům, kteří ho doporučují jako nejlepší možné řešení pro hubnutí.

Informace, které prezentují, nejsou ale úplně tak správné.

I když HIIT může být součástí tréninkového protokolu, tak bych to s ním tolik nepřeháněl.

A když vás tlačí čas, tak rozhodně HIIT pomůže zkrátit dobu, kterou budete muset věnovat kardiu.

Ale pokud budete cvičit vysoce intenzivní kardio, tak jak byste měli, tak to ovlivní ( a to silně ) vaší regeneraci v silovém tréninku. Navíc kalorie spálené za tak krátkou dobu nebudou o moc větší ( nebo budou dokonce menší ) než -li při klasickém kardiu jako například chůze do kopce na pásu.

Hodně lidí si ještě myslí, že tkvz. afterburn neboli kalorie spálené po výkonu jsou zde mnohem větší než při kardiu prováděném průměrnou rychlostí - to je taky mýtus. Jelikož zde můžeme použít jednoduchý vzoreček čas-vzdálenost-váha. Navíc pokud si vezmeme například chůzi, tak tu můžete vykonávat každý den a na dlouhé vzdálenosti = spálíte mnohem více kalorií než-li HIIT kardiem.

Jednoduše řečeno HIIT není magický lék na pálení tuku, ba naopak vám může uškodit.

3. Zelený čaj pálí tuky za vás


Dost lidí si myslí, že je zelený čaj spásou pro jejich hubnutí. A i když zelený čaj má nějaké pozitivní účinky na hubnutí tak bohužel bez kalorického deficitu nikdy nedosáhnete toho abyste hubnuli.

Podobně na tom budete, když budete konzumovat kávu oba produkty mají kofein, který napomáhá zrychlovat metabolismus a díky větší termoregulaci a zlepšené energie spálíte o pár kalorií více. ALE VÁŽNĚ JEN O PÁR!!


4. Snídaně je nejdůležitější jídlo dne


A ještě bych k tomu nadpisu měl dodat, že si jí musíte dát ihned po probuzení. Tento mýtus už je taky nějakou řádku let vyvrácen a je prakticky jedno, kdy se nasnídáte - vždy bude hlavní denní příjem kalorií.

Avšak pokud chcete budovat svaly, tak se za optimální považuje to, když si rozdělíte jídla do více jídel za den a optimálně si, tak rozkouskujete proteinovou syntézu.

Ale pokud se vám ráno zvedá žaludek jen z pohledu na jídlo, tak se nic nestane, pokud tu snídani posunete o pár hodin dál. Výjimkou bude kuluristé, jelikož u nich se proteinová syntéza řeší do každého detailu.


5. V silovém tréninku zkrátím pauzy a přidám opakování


I když nechápu jak je to možné, tak tento mýtus pořád koluje světem. Nějaké rozdělení na " objemový " a " dietní " trénink. Prosím vás takové rozdělení NEEXISTUJE a na svém tréninku by člověk neměl prakticky nic měnit, a to, ať už se snaží nabrat svaly, nebo zhubnout.

Pokud chcete udržet svaly i v kalorické deficitu neboli dietě nebo hubnutí, tak nepřestávejte cvičit tvrdě silově a rozhodně nezkracujte pauzy mezi sériemi.

Jediné, čeho dosáhnete, je to, že ze silového tréninku uděláte prakticky kardiov trénink a budete selhávat na cvikách z důvodu nedostatečné kardiovaskulární schopnosti namísto, aby vám selhaly svaly.


6. Víc je vždycky lepší


Říkáte si, že jste v dietě tak co si nepřidat pár cviků zde a pár cviků támhle?

No tak bohužel tady nebude platit pravidlo, že víc práce je vždy lepší.

Ale počkat, vždyť spálím přeci více kalorií a budu víc budovat svaly. Ehm ne tak úplně - v dietě ( kalorickém deficitu ) jsou svaly vyčerpané a dávat jim ještě více zabrat, nemusí být dobrou volbou a může jednoduše přijít přetrénování nebo zranění.

V tuto dobu je lepší se řídit pravidlem, že potřebujete odtrénovat maximální možný objem práce, který je ale ještě efektivní.


7. Myslíte si, že jde redukovat tuk jen na břiše


Myslíte si, že když budete dělat miliony sklapovaček, tak budete mít ploché břicho, nebo dokonce bříšní svaly.

Že díky tomu magicky odstraníte tuk z této části těla. Bohužel vám řeknu, že je to úplně jinak a tělo si vybírá samo, odkud vám budu shazovat tuk. Břicho bohužel bude většinou tou poslední částí na vašem tělem a nedosáhnete toho sklapovačkami, nýbrž kalorickým deficitem.


8. Ovoce je ďábel co se mění na tuk


Panebože dyť to obsahuje fruktózu a to je přeci cukr a ten jde hned do tuků.

Kravina a to se ještě mírním ve výrazu, který pro tuhle blbost používám.

Fruktóza cukr ani jiné formy nejsou nepřítelem opravdovým nepřítelem je nadměrná konzumace kalorií.

Navíc ovoce vám poskytne takové množství mikronutrientů a vlákniny jako málo, které potraviny.


Takže prosím vás, nezbavujte se v dietě ovoce a dopřávejte si ho.

Jelikož některé ovoce můžete jíst klidně po kilech a nepřiberete ani deko. Například meloun jahody borůvky mají tak malý obsah kalorií, že je prakticky nemožné se tímto ovocem přejíst natož jíst až do kalorického nadbytku.


9. Sacharidy si musíte zasloužit!


Často mentalita i některých dnešních trenérů.

Prostě vám napíšou, že nemůžete sacharidy, dokud si na ně

" nevyděláte ".

A jsme zase u toho samého pravidla, takže budu znít jako ohraná deska, ale sacharidy vám nebrání v hubnutí a nemusíte si je zasloužit - jde zase jen o kalorický příjem a výdej.

Sacharidy jsou jedna ze tří hlavních makroživin a obsahují 4 kcal na 1 g, což je stejně jako bílkoviny, ale narozdíl od bílkovin poskytují energii, kterou budete pravděpodobně potřebovat na tréninky.

Takže pryč s mentalitou, že si je musíte zasloužit, ba naopak pomohou vám být výkonější = více svalů a více spálených kalorií.


10. Jím všechno jenom zdravé, tak nemohu přeci přibrat


Bohužel dost častý mýtus.

Dost lidí si myslí, že když bude konzumovat je zdravé potraviny, tak nemůže přibrat, jelikož je to přeci zdravé, a to musí fungovat jinak. Bohužel i ze zdravého jídla můžete být v kalorickém nadbytku a bohužel ani to, že je to zdravé nezabrání vašemu tělu tento přebytek uložit ve formě zásobní energie = tuk = nebudete hubnout. Výhody zdravého jídla jsou naprosto v něčem jiném.

Proti fastfoodu a cukrovinkám vám zdravé potraviny nabídnou lepší poměry makro i mikroživin a bude nakonec těžší se jim přejíst. Ale to je až vedlejší produkt.

Hlavní je to, že vaše tělo bude prostě pracovat lépe.

Ale hubnout po zdravém jídle nemusíte!


11. Jídlo v dietě musí být "hnusné"


Oldschool mentalita, kdy prakticky kulturisti trpí na tilápii a brokolici a pak točí motivační videa o tom, jak musíš trpět, abys dosáhnul toho co oni.

Kecy kecy kecy, a sice nejsem motivační řečník, ale prostě nemusíte jíst neochucené kuře s rýží a brokolicí nebo ještě hůř filet z ryby bez chuti, která vám akorát tak maximálně zasmradí byt.

Ano, tyto potraviny budou nízkokalorické a dovolí vám jíst hodně jídla, ale za prvé nemusí být bez chuti a za druhé, aby člověk zhubl tak nemusí takhle trpět. Jelikož pokud člověk v sobě najde už tu motivaci takovou dietu vydržet, tak co se stane, až dieta skončí?

Pravděpodobně nebo tedy ve většině případů tak ten člověk začne jíst potraviny, co mu chutnají a nebude vědět, kdy má dost.

Jelikož teď půl rok trpěl tak si to přeci zaslouží a za týden se koukne do zrcadla, stoupne si na váhu a zjistí, že nabral ještě více než před dietou. Takže takhle rozhodně ne dieta vám musí chutnat a musíte si jí prakticky " užívat ".


12. Žádné sacharidy (nebo jídlo) po 18:00


Pokud nepraktikujete nějaký druh hladovění ( fastingu ) tak toto je rozhodně blbost.

Vaše tělo fakt nepozná, kolik je hodin a neřekne si hmmm 17 : 59 ještě neee ještě neee aaa 18 : 00 můžu ukládat do tuků.

Kdy naše těla takto fungovali tak je celá planeta obézní.

Vždy jde o celkový příjem kalorií za daný den nebo v konečném důsledku za týden.

A i když tělo se na večer zpomaluje a přepíná do " úsporného " režimu tak to neznamená, že by dále nespotřebovávalo energii.





12. Musíš být pořád hladový, jinak to není dieta


Další z přežitků kulturistické scény, která se vkrádá do fitness a zdravého životního stylu.

Pokud jste obyčejný člověk, co chce zhubnout do " plavek " tak rozhodně nemusíte být na dietě pořád hladový.

Pokud jste závodní kulturista, co má na sobě pár procent tuku, tak se hladu zřejmě nevyhnete, a to, i když budete jíst hodně bílkovin a nízkokalorických potravin.

Ale to je jen malé procento z vás, a tak bude počítat s tou první variantou. Kdy opravdu i na dietě by se člověk měl cítit spokojený, a ne hladový.

Protože pokud budete pořád hladový tak to nejspíše nevydržíte a budete potají ujídat vše, co uvidíte.

Pokud budete dodržovat jednoduché pravidlo, že budete jíst nízkokalorické potraviny a hodně bílkoviny, tak budete prakticky pořád dostatečně najezení.


13. Kalorie nehrají roli


Asi největší kravina ze všech.

Tuto průpovídku většinou říkají lidi, co pak řeknou, že jde hlavně o poměr makroživin ve stravě, ale nezáleží, kolik kaloríí za den přijmete, dokud budete mít ty spávná procenta makroživin.

To rozhodně není pravda a novinka součet těch makroživin dohromady vám dá počet kalorií, takže když si pak uberete nějakou z nich, tak si ubíráte kalorie.

Dalšími zastánci těchto tvrzení jsou lidé, co drží specifické diety - například keto carnivore...

Zde zase tvrdí, že můžete prakticky jíst neomezeně, dokud je to v rámci daného stylu stravování - to bohužel taky nejde, a když budete jíst jenom tuky nebo jenom maso, tak i přes to se můžete dostat do kalorického nadbytku a začít přibírat.


14. Kvalita jídla nehraje roli, hlavní je být v deficitu


A i když toto tvrzení je z části pravda tak ideální to nebude.

Ano, hubnout budete i na nekvalitních potravinách a na fast foodu.

Ale cítít se na tom dobře rozhodně nebudete.

Budete převážně hladový splnit nějaký rozumný poměr makro i mikroživin bude prakticky nemožné.

Ale hubnout můžete i na nekvalitním jídle to pravda je ale vaše tělo vám rozhodně nepoděkuje.


15. Jídla podporující spalování tuků


Myslíte si nebo jste někde viděli, že existují jídla podporující shazování tuků.

Pokud některá potravina zapříčiní nějaký kalorický výdej navíc, tak je to jen díky termoregulaci a i tak by to bylo v řádech pár kalorií, takže žádná zázračná jídla v tomto směru neexistují, ale vyvážená dieta ano.

A už vůbec napomáhají čaje, které poslední roky kolují na internetu a prodávají se jako hubnoucí, dokonce v některých byli nalezeni i nebezpečné látky. Takže pozor na to co kupujete a čemu věříte.

69 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page