top of page

Sociální sítě ve fitness - a jejich dopad na mentální zdraví (Dysmorfofobická porucha)



Znáte to snad každý kdo kdy vkročil do posilovny. Pár let cvičíme, nějaký ten progress uděláme nebo dokonce máme i viditelné bříšky, ale pořád si myslíme, že jsme "tlustí".


V kulturistice a fitness je toto snad už od počátku, ale s příchodem sociálních sítí se tento trend rozšířil i mezi širokou veřejnost a dříve to byla prakticky "výsada" jen kulturistů.


Bohužel toto nemusí skončit jen u zrcadla a pouhého řeknutí si, že jsme dneska "tlustý/tá", ale může to mít dopady jak na mentální, tak fyzické zdraví člověka.


Porovnávat se sám ze sebou není nic špatného, pokud člověku jde o zlepšování se ale díky sociálním sítím se můžeme porovnávat s ostatními a tam může být problém.



Například Instagram má miliony a miliony uživatelů, ale člověk je vystavován denně jen té top špičce ledovce, která má největší dosah a největší dopad na ostatní lidi.


Sice nejsem psycholog, ale jakožto osobní trenér jsem se setkal už s hodně lidmi, kteří už nějaký problém se svojí postavou a vnímáním zažili a sociální sítě tomu zrovna moc nepomohli. Takže pro přímou radu určitě vyhledejte odbornou pomoc, zde si jen řekneme více o této problematice.


Sám jsem si prakticky do jisté míry prošel tím samým.







Prakticky se není čemu divit, člověk jako tvor je vysoce společenský a tíhne k tomu se porovnávat s ostatními. To jde prakticky aplikovat na všechny aspekty života, nejen fitness. Ale teď se bavíme vyloženě o tomto specifickém tématu.


Touhu porovnávat se s ostatními máme prakticky evolučně zakódovanou. Jelikož už od pradávna díky porovnávání šplháme po " společenském " žebříčku nahoru, prostě se snažíme být lepší, než než ten druhý, abychom byli " výš ". Jediný rozdíl je, že dříve to byla prakticky otázka života a smrti, kdežto dnes tomu už tak není i tak nám toto " naprogramování " zůstalo. Kdo říká, že je mu to úplně fuk tak ten rozhodně kecá. Každého zajímá, co si o něm myslí ostatní a jak si vede.

Lidem, co je ukradené všechno, se říká sociopat a většinou končí tam, kde normální člověk skončit nechce. Některým lidem na tom tedy záleží víc a některým méně a to je absolutně normální, ale určitě jde i trénovat mozek na to, aby se zajímal o názor druhých nebo o porovnávání méně.



Takže bojovat proti něčemu takovému je docela těžké, jelikož lidský mozek se prakticky za dobu evoluce nezměnil, ale prostředí, ve kterém se změnilo dramaticky a nejvíce za posledních pár desítek let. Alespoň tedy co se externích vjemů týká. Největší změnou bylo rozšíření internetu, jelikož většina lidí prakticky přestává žít v reálnem světě ( kde se obklopuje jen pár známými lidmi) a namísto toho začínáme žít ve světě internetu. Momentálně se to odhaduje na 60% celkové populace na světě.

Což odpovídá skoro 5 miliardám lidí, což je docela šílené když si to představíte.


A ti, které sledujete nebo jsou vám nabízení pomocí algoritmu, jsou jen ti, kteří jsou na špičce genetického potenciálu, což 99 % ostatních lidí pravděpodobně nebude.

A tady přesně začíná ta tenká hranice mezi tím, kdy fitness svět je skvělý pro celkové zdraví a rozvoj zdravého sebevědomí cvičence vs kdy daný člověk začne trávit nekonečné hodiny na instagramu, yotube a ostatních sociálních sítích a začne se porovnávat s tou to špičkou lidí, kterému mu algoritmus dohodil.

Protože jakmile se do tohoto zamotáte, tak se z toho budete těžko dostávat, jelikož obsah na sociálních sítích je strašně lehké konzumovat a je dostupný jedním klikem a pohybem prstu nahoru a dolů.

Bohužel realita bude taková, že většina z vás se na tyto poměry nedokáže dostat ani přes veškeré snažení, což může vést k docela dost negativním dopadům.



Tak si takový kruh popíšeme každý den strávíte x hodin koukáním na imaginární dokonalost a nutí vás to se těmto " standardům " vyrovnávat, jelikož kdo by nechtěl dneska mít tolik lajčíků na fotce a ovlivňovat tolik lidí najednou?

Přiznejme si, každý z nás by to chtěl!

Akorát při tomto projíždění sítích už náš mozek jaksi pomíjí to, že ty fotky nebo videa jsou dělaná na lidech s elitní genetikou, kteří si ještě upraví co nejlepší světelné podmínky, stoupnou si do pózy, která je "insta" firendly.

Navíc většina těchto influencerů si před pořízením fotek ještě lehce "napumpuje" svaly aby to co nejvíce vyniklo.

Takže mozek si prakticky neuvědomuje, že kouká na něco co je nereálné.

A jak jste se krásně do toho zamotali, tak vám sociální sítě pořád podstrkují nové a nové reklamy na tyto elity a vy vesele dáváte like. Jelikož účelem těchto sítí je co nejdelší strávený čas na jejich platformě.




A posledním hřebíčkem do " rakve " je to, že většina influencerů svůj vzhled ještě podpoří ostatními způsoby ( steroidy.. )

Díky tomu vaše vnímaní reality je velmi pokrouceno a z pozitivního začátku, kdy vám fitness mělo zvýšit seběvědomí a zlepšit zdraví tak vám naopak sebevědomí snižuje a vaše mentální zdraví se může dostat do bode, kdy budete mít například nějaké problémy s přijímáním jídla.

A jelikož dost influencerů nikdy nepřizná, že užívá nějaké látky nebo používá extremní úpravy ve photoshopu, tak to nakonec akorát vyústí v to, že vy se díky sníženému sebevědomí uchýlíte k podoby věcem.

Jelikož díky takovému porovnávání se určitě budete cítit pořád "tlustí" nebo nedostatečně hubení - což hlavně u holek vede k poruchám přijmu potravy.

A vše toto i přes to, že například cvičíte několik let a máte solidní svalový rozvoj.


Bohužel všechny tyto problém jsou ve fitness celkem běžné.

Při tom připomínám, že fitness má ve své původní podobně naprosto skvělé dopady na lidské zdraví ať už po zlepšení držení těla a odstranění různých bolestí, tak po tu estetickou část.



Prvním bodem (a asi hlavním) , jak toto zarazit bude to, že si uvědomíte to, že když rozumně cvičíte a máte 15 - 20 % tělesného tuku jakožto chlap nebo 22 - 30 % jakožto žena tak jste na tom s největší pravděpodobností lépe než většina populace. A to vlastně jak po silové kondiční, ale i estetické stránce, která zde hraje asi největší roli.

Ale právě toto asi bude to nejtěžší si uvědomit i přes to, že díky tomuto jste prakticky v horních 5 % někteří možná i výše. Pokud si to neuvědomíte, tak si budete stále připadat méněcenný, jelikož dle vás nevypadáte jako těch pár procent elity.


Ale taková malá připomínka ani ta elita v reálu tak nevypadá tak proč máte vy tak vypadat? Když dejme tomu Honza na instagramu, nevypadá jako ve skutečnosti.

Takže když Honza není Honza, tak kdo to vlastně je? No, je to online člověk, co vydělává peníze na tom, jak vypadá a jak to umí upravit a na tom svým způsobem není nic extra špatného každý si nějak vyděláváme, ale bylo, byl fajn občas uvádět " realitu " v nerealitě na pravou míru.

Bohužel lidi co vytváří obsah na sociální sítě jsou prakticky "nuceni" používat všechny tyto "vylepšovací" taktiky. Ať už se jedná o filtry, photoshop nebo dokonce i steroidy, jelikož pokud tyto věci požívat nebudou, tak se v té záplavě konkurence ztratí. Ale měli by být mantinely, které by rozhodně překračovat neměli!

Například jako velmi nefér jednání mi přijde tvrdit to, že jste naturál a při tom sypete první ligu a prodáváte díky vašim svalům tréninkové plány, které fungují ale většinou jen pro další sypače.


Takže bude důležité si uvědomit tyto body, o kterých jsem psal, že to vlastně není realita, ale je to velmi upravená realita. Prakticky pochybování o sobě samém nikdy moc nezmizí, jelikož je to prostě lidská vlastnost, ale dá se to alespoň trochu omezit.

A pokud vám ani toto uvědomění moc nepomůže tak tu existuje ještě jedna možnost a docela drastická na dnešní poměry. Víte, že ty sítě nemusíte používat? Stačí pár kliknutí a aplikace je z vašeho telefonu pryč a vy máte klid. Nebo když už se nevyhnete používání aplikace, tak si můžete nastavit preference, koho chcete sledovat a koho ne a jak moc se vám budou ukazovat různé příspěvky.

Protože pokud vám příspěvky vašich oblíbených influencerů více škodí než pomáhají, tak to rozhodně není dobré to přiživovat dále.

Bohužel toto se asi snadněji říká, než -li dělá, jelikož veškeré tyto aplikace jsou dělané, aby vás tam udrželi co nejdéle a co nejvíce.

Takže se snažte alespoň protřídit ten obsah, na který koukáte. V jednoduchosti se podívejte na danou fotku a řekněte si, zda - li vám daný obrázek a třeba popisek něco přináší nebo zda - li se pak cítíte hůře, a když je to ta druhá volba tak zrušte sledování dané osoby.


Pokud se vám nechce mazat sociální sítě na dobro, tak zkuste jen tkví. sockové detoxy - odstraníte sítě jen například na jeden den v týdnu, kdy vásnebude nic rušit a nebude vás nic nutit do lajkování a prohlížení " dokonalých " životů a postav ostatních lidí. Postupně tyto dny můžete třeba i navyšovat, pokud zjistíte, že vám to přináší úlevu.



Osobně používám sociální sítě převážně na čerpání inspirace pro mé trénování a vzdělávání se.

Takže pro mě je většina obsahu na sítích přínosem a pro "odlehčení" mám sem tam pár lidí, které občas sleduji nebo se bavím nad jejich tvorbou.









A ta hlavní věc, kterou můžete udělat, je, že budete chodit více ven do reálného života zažívat reálné věci a snažit se být lepší v aspektech života, ve kterých chcete být a přestat sledovat kraviny a řešit detaily.

Pokud si najdete ke cvičení ještě nějakého koníčka navíc nebo práci, ve které se potřebujete zlepšit tak automaticky snížíte čas sledování lidí, kteří vám nepomáhají ve splnění nového cíle nebo zlepšení dovedností v nové práci navíc celkově budete mít méně času na sociální sítě.


Závěr:

Co si z tohoto všeho vzít? Zaměřte se hlavně na sebe, uvědomte si rozdíl mezi realitou a insta světem a užívejte si tréninku a vlastního progressu.
18 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page