top of page

Cvik týdne - kliky (technika)

I když jsme převážně stránka o silovém trojboji, tak ani nám se nevyhnou občas základní cviky jako kliky.

Kliky se prakticky zase staly hitem, jelikož byla/je karanténa po celém světě (většina zemí má uzavřené posilovny) a tak lidi využívají všech možných cviků aby se udrželi v kondici. Ale když se pak podíváte na jejich provedení, tak vás to bolí za ně a to i při tak základním cviku jako jsou právě kliky.


Takže si tu trochu rozebereme techniku a jaké možnosti máme na to jak posunout klik na jiný level a nedělat tak miliony kliků v jedné serii (jelikož to už pak začíná být kontraproduktivní a časově náročné).


HLAVA

Postavení hlavy bude asi prvním problémem u většiny provedení. Jelikož u kliku nechceme mít hlavu ani v předklonu (neboli deset brad), ale ani v záklonu (neboli lámu si krk). Ideální postavení hlavy je v prodloužení páteře - hlava srovnaná s tělem v jedné rovině




NASTAVTE SI ZÁDA

Ale co myslíš tím nastavte si záda? Prakticky tuto metodu pak budete moci aplikovat na vícero cviků i v gymu, jako například bench nebo mrtvý tah. Jde o to aby vaše záda byli ve správné pozici a vy to tak netlačili nakonec třeba do trapézu nebo přes vaše přední ramena. Prakticky jde o tří bodové nastavení a to pokrčení, pohyb do vzad a pohyb dolů a vše probíhá v ramenech a lopatkách.


Takže tím máme prakticky nastavenou vrchní část tělo pro správné provedení kliku. Takže se přesuneme níže a to ke středu těla.


AKTIVUJTE STŘED

Mít pevný střed těla je důležité snad u každého cviku, který kdy budeme provádět, ale u kliku, kdy jste prakticky v plank pozici, je to dvakrát tak důležité. Prakticky půjde o to, že podsadíte pánev a budete dýchat do břicha. Myslete na to jako kdybyste chtěli co nejvíc zmenšit místo mezi pánví a hrudníkem - za předpokladu rovných zad. Rozhodně neprovádějte klik s prohnutými bedry ať už vy hyperextenzi nebo opačném extrému.


POLOHA DLANÍ A LOKTŮ

Pro úplné začátečníky zvolíme dlaně v úrovni bradavek a lokty tlačit co nejvíce k tělu (prakticky se loktami objímat). Sice tato varianta bude mířená více na triceps, ale pokud nejste zkušenější, tak bych zanechal tuto techniku aby nedošlo ke zranění ramene. Lokty posouvat až v pozdější fázi tréninku.

A aby vás neboleli předloktí, tak si rozložte váhu na dlaně tak, jako to bude na následujícím obrázku.


Prakticky myslete na to jako kdyby jste chtěli podlahu chytit. Na ty dva červené body nedávat skoro vůbec váhu, jelikož to je pak právě ten důvod, proč někoho může bolet předloktí/zápěstí.



Takže to jsou nejdůležitější body k technice jako takové.

Pokud nemáte sílu provést váš první klik, tak začněte s klikami o zeď a postupně se dostavejte níže, dalším bodem budou "dámské" kliky, kdy máte kolena opřená o podlahu a pak následuje samotný klik.


V dalším článku o kliku si rozebereme jak zvyšovat zátěž na kliku nebo jakými způsobami si klik udělat těžší a tím tak zajistit progresivní přetížení a stimulovat tak sval k růstu a zesíleni. Ale na to si musíte počkat do dalšího pátku, kdy budou pravidelně vycházet tyto články o cviku.


Pokud se vám tento styl článků a rad líbí, budem určitě rádi, když náš blog ohodnotíte lajkem, sdílením a nebo komentářem.

23 zobrazení0 komentářů

Comments


bottom of page